کد مطلب:5793 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:88

اگر خواب بود ...
تاكنون اندیشیده ایم كه وقتی پیامبرصلی الله علیه وآله خبر معراج را داد، مردم آن سرزمین، چه عكس العملی نشان دادند؟

به طور یقین، اگر معراج پیامبرصلی الله علیه وآله، یك خواب ساده یا رؤیاگونه بود، آن همه در محافل قریش، سخن پیامبرصلی الله علیه وآله را تكذیب نمی كردند، چرا كه آن خواب را هر كسی ممكن بود ادّعا نماید.

و از سوی دیگر اگر تنها یك خواب و رؤیا بود، نمی توانست به عنوان یك معجزه با عظمت و امر عظیم از آن یاد شود، بنابراین با ظاهر آیات قرآنی نیز مخالف خواهد شد [1] .


[1] در بعضي از نسخه هاي دعاي ندبه چنين آمده است: «وَ سَخَّرْتَ لَهُ الْبُرَاقَ وَ عَرَجْتَ بِرُوحِهِ إِلَي سَمَائِكَ» آمده است و اين باعث شده است كه مخالفين معراج جسماني، آن را مدرك قرار دهند و بگويند معراج روحاني بوده است؛ در صورتي كه افرادي همانند مرحوم حاجي نوري صاحب مستدرك، در كتاب تحية الزائر مي نويسد: من خودم در بعضي از نسخه هاي كتاب مصباح الزائر «عَرَجْتَ بِه» آمده است. نيز محمّد بن جعفر المشهدي از علماي قرن ششم در كتاب مزار كبير «وَ عَرَجْتَ بِهِ إِلَي سَمَائِكَ» آمده است.

نكته قابل ذكر اين كه در نسخه مصباح الزائر علامه مجلسي رحمه الله كلمه «بِرُوحِه»آمده، و با وجودي كه امروزه كتب ادعيه، غالباً از آن اتخاذ گشته، مناسب است در نسخه هايي كه چاپ مي گردد، به اين امر دقّت كافي شود.